Eraneos en Obeya Association bundelen krachten

Nieuwsbericht

Eraneos (voorheen Quint) en de Obeya Association hebben een partnership gesloten. Met zijn ruime ervaring op het gebied van Obeya brengt Eraneos veel praktijkervaring in. Het doel van de samenwerking: kennis delen en verder bouwen aan een internationale community om Obeya gezamenlijk verder te brengen.

Netwerk voor professionalisering

Steeds meer organisaties ontdekken de kracht van Obeya als stuurmiddel om complexe besluitvorming duurzamer en inclusiever te maken. Een wereldwijde organisatie als thuisbasis voor beoefenaars van Obeya bestond tot twee jaar geleden echter nog niet. Vanuit hun Lean Black Belt- en Agile-achtergrond besloten Dolf Reijnders en zijn compagnon Bart Bongers daar verandering in te brengen. “We vonden dat een netwerk nodig was voor de verdere professionalisering. Een organisatie waar iedereen die ermee te maken heeft zich kan verenigen en zich ergens thuis kan voelen. Dat netwerk zijn wij gaan opzetten.” Inmiddels hebben zich wereldwijd meer dan 750 Obeya-beoefenaars aangesloten bij The Obeya Association.

Grote internationale belangstelling

Dat de behoefte aan zo’n thuisbasis bestond, bleek al na de eerste aankondiging op social media die direct viral ging. “Vanaf dat moment zijn we het netwerk gaan opbouwen. We willen het vakgebied verder ontwikkelen en professionaliseren. Dat doen we in de eerste plaats door te definiëren wat het eigenlijk is, te zorgen dat iedereen dezelfde taal spreekt. Dat heeft onder meer geleid tot de ontwikkeling van de elf Obeya-principes, die de theoretische basis vormen voor het wereldwijde Obeya gedachtegoed. Daarnaast houdt de Obeya Association jaarlijks een Obeya summit waar experts spreken en casuïstiek wordt behandeld en biedt de organisatie een bibliotheek met templates, artikelen en trainingsmodules.

Erkende certificering

Eraneos helpt organisaties al een aantal jaren met visueel management, waarbij Obeya steeds vaker wordt ingezet. “Eraneos adviseert grote en complexe organisaties over Obeya in zowel in Agile omgevingen als organisatie veranderingstrajecten. Eraneos is op dit moment een van de grootste opleiders op dit gebied zowel online als live. Het is daarbij goed om, net zoals dat in het verleden met ITIL, Lean en Agile/Scrum gebeurde, een gemeenschappelijke basis voor kwaliteit te hebben,” aldus Roelof Douwstra, founding partner van Eraneos (voorheen Quint). “Als je mensen wilt opleiden, wil je dat op een goede manier doen en wil je daar ook een certificering aan koppelen. We zijn nu aan het nadenken hoe we die certificeringen gaan opzetten. We gaan naar een vorm van kwalitatieve standaardisatie. Daarbij is niet in beton gegoten hoe je alles precies moet doen, maar het geeft aan wat nodig is om een bepaald niveau te behalen. Het is goed dat de Obeya Association zich heeft opgeworpen om een beleidslijn te maken: dit is wat we met z’n allen bedoelen met Obeya. Zij slagen erin om dit als onafhankelijke organisatie internationaal over de bühne te brengen. Als een van de eerste partners willen wij daarbij graag onze kennis en kunde inbrengen. Vanaf het moment dat we voor het eerst bij elkaar kwamen, bleek er een enorme klik te zijn. Een uitstekende basis voor een diepgaande samenwerking.”

Vermenigvuldigen door te delen

Ook Dolf Reijnders van de Obeya Association heeft die klik ervaren. “De laatste jaren zien steeds meer organisaties het nut van Obeya, maar het vakgebied was nog niet goed gedefinieerd. Dat lukt ons alleen door mooie, professionele partijen zoals Eraneos aan ons te binden. We willen vermenigvuldigen door te delen. Wanneer aangesloten partijen zich bij ons aansluiten en hun kennis en kunde delen, wordt iedereen daar uiteindelijk beter van.”

De Obeya Association wil samen met zijn partners niet alleen definities vastleggen, maar ook praktische zaken regelen. “Als je als organisatie in je eentje honderden mensen moet opleiden, ben je daar misschien wel drie jaar mee bezig. Wanneer je dat standaardiseert, kan dat in veel kortere tijd. Zo ontstaat een netwerk van grote en kleine partijen die elkaar aanvullen. Naast partijen die kennis inbrengen zullen ook steeds meer organisaties zich aansluiten die beginnen met Obeya en behoefte hebben aan kennis. Dat kunnen kleine bedrijven zijn, maar hoe mooi zou het zijn als ook grotere organisaties zich aansluiten. Omdat ze door jaren ervaring veel kennis hebben in te brengen óf omdat ze nog moeten beginnen met Obeya.”

Volgende stappen

Het ontwikkelen van een gemeenschappelijke ‘taal’ is de eerste stap waar de Association en zijn partners voor staan. Dolf Reijnders: “Er zijn veel containerbegrippen die iedereen op zijn eigen manier interpreteert. Verder is het niet zo vanzelfsprekend dat iedereen weet welke mensen je nodig hebt om Obeya’s te bouwen en op een goede manier te hosten. Dat is niet onbelangrijk, want het raakt de besturing van je organisatie. Obeya is niet iets wat je er even bij doet. Een gemeenschappelijke taal over strategievorming binnen en tussen organisaties is nodig en daar werken we hard aan.”

Samen met zijn partners gaat de Obeya Association de volgende stappen bepalen om het internationale netwerk nog verder te laten groeien. Concreet staat voor volgend jaar een studiereis naar Japan op het programma om de link te leggen naar de roots van Obeya. Op 3 juni 2022 vindt voor de tweede keer de Worldwide Obeya Summit plaats waar Eraneos als keynote speaker zal optreden om praktijkervaringen te delen. Dit online event moet een nog groter succes worden dan de eerste summit in 2021, waar maar liefst 250 Obeya practitioners uit 41 landen aan deelnamen.

Door kennis te delen en verder te bouwen aan de internationale community zorgen Obeya Association en Eraneos er samen voor dat Obeya-professionals binnen organisaties worden geholpen met effectief Obeya-gebruik. Als allereerste concrete stap zullen de door Eraneos reeds getrainde Obeya Masters aansluiten bij de accreditering van de Obeya Association en binnenkort hun digitale badge ontvangen.

Roelof Douwstra
roelof.douwstra@eraneos.com